Vijf lessen van een 4-jarige voor merken met een identiteitscrisis

Als iemand het concept van jezelf zijn begrijpt, is het een kleuter. In elk geval mijn kleuter. Die bijna overtuigende kracht van weten wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt worden is bewonderenswaardig. Hier zijn vijf wijze lessen van mijn 4-jarige dochter voor merken die worstelen met wie ze zijn.

1. Omarm wie je nu bent

Mijn 4-jarige dochter wordt later circusmeisje. Dat zegt ze al ruim een jaar wanneer je haar ernaar vraagt. Nu is ze vooral prinses en danseres. Inclusief de jurken, balletpakjes en haarbanden met eenhoorns. Omarmen wie je nu bent, maar ook weten waar je naar toe wilt groeien is onwijs belangrijk. Niet alleen voor een kleuter van vier. Wanneer je bouwt aan een solide fundament van je merk moet je namelijk weten welke ontwikkeling nodig is om te kunnen groeien. Zo vertel ik mijn dochter welke kansen ze heeft om haar droom na te jagen en laat ik klanten mogelijkheden zien om hun verhaal te transformeren naar die van hun toekomstvisie.

2. Maak dingen niet mooier dan ze zijn
“Mam, ik moet poepen!” Ook al is het redelijk banaal, het is wel ontzettend duidelijk. Ik begrijp meteen welke actie ik moet ondernemen. Ik kan het waarderen ook. De waarheid verbloemen heeft namelijk geen zin. Als jouw product of service iets doet, zeg het dan. Maak het niet mooier dan het is en onderscheid hoofd- van bijzaak. Zo kom je meteen tot de kern. Een kind zegt niet; “mama ik heb net zoveel boterhammen gegeten dat ik nu voel dat mijn darmen vol zitten en dat er iets uit moet”. Nee, het is gewoon: “ik moet poepen”. Punt. Net als jouw product mensen helpt te plannen of beveiligers op luchthavens helpt de situatie op de vloer real time te overzien. Dat creatieve campagnehaakje komt later wel. Breng eerst die basis maar op orde.

3. Luister naar je gevoel
Vorige week wilde een meisje uit de klas met mijn dochter spelen. Ik vroeg haar of ze dat ook wilde, maar het antwoord was ‘nee’. Vier-jarigen voelen nagenoeg geen enkele sociale drang om ja te moeten zeggen als ze geen zin hebben. Ik vind dat bewonderenswaardig aangezien negentig procent van de volwassenen dat gevoel door sociale druk niet zou uitspreken. Toch zie ik veel bedrijven maar meegaan met de massa: ‘dit doet het goed online, dus dit moeten wij ook’. Als je altijd maar ‘ja’ zegt tegen dingen die het goed lijken te doen bij anderen; wat maakt jou dan nog uniek? En hoe reflecteert jouw aanpak jouw merkidentiteit dan nog?



4. Forceren heeft geen zin
Een kleuter dwingen naar de supermarkt te gaan? Natuurlijk zijn er succesverhalen, maar in veel gevallen leidt elke vorm van lichte dwang tot een groot of klein drama. En zeg nou zelf; hoe leuk vind jij het als iemand je dwingt iets te doen waar je echt totaal geen behoefte aan hebt? Precies.
Dwing werknemers dan ook niet te moeten bloggen als ze de nood niet voelen om hun verhaal te delen. Want dat gaat mis. Zoek liever een manier om hen enthousiast te maken voor wat jij wil dat ze gaan doen. In mijn geval is dat ervoor zorgen dat de supermarkt ook kinderkarretjes heeft. In jouw geval kan het van alles zijn; meer tijd geven, hulp inschakelen, een creatieve schrijfsessie enzovoorts.


5. Creativiteit is wat jij ervan maakt
Een rondje met 2 stippen, vier verticale strepen eronder en een soort van driehoekje: mijn dochter heeft zojuist een eenhoorn getekend. Met veel fantasie begrijp ik haar vormen op papier die in de loop van enkele tekenblokken evolueren naar regenboogachtige wezens met gekleurde manen die tegen een mooie zonnehemel hun kunsten vertonen. Die evolutie is belangrijk. Net zoals de creativiteit erin. Een basis hoeft niet meteen volledig of perfect te zijn als het maar wel alle elementen heeft om uit te bouwen. In beeld én in taal. Hoe creatief je ermee omgaat of wat bij jou past, bepaal je zelf. Eén ding is zeker: als je in een hokje blijft kleuren, maak je er nooit écht iets eigen van.

Ik haat kamperen

Ik heb kamperen altijd leuk gevonden. Zat jarenlang bij de scouting en heb mijn patrouille als patrouilleleider de nodige overwinningen bezorgd.

Lees verder »